Yhteystiedot & Seuran historiaa

Ryhmien vetäjät

Värivyöt ja peruskurssi yli 13v.

Iisakki Haapalehto

Puh. 050 321 7657

iisakki.haapalehto(at)gmail.com

Nuorten peruskurssi 8-12v.

Panu Räty

Puh. 040 5798 297

ratypa(at)gmail.com

Seuran historiaa.

Tornion Kokkai-kan ry on rekisteröity vuonna 1973. Toiminta alkoi kuitenkin jo pari vuotta aikaisemmin. Seurasta löytyy jokaiselle sopivia harjoitusryhmiä, lapsista senioreihin ja kilpailijoista kuntoilijoihin. Toiminta painottuu nuorten ohjaamiseen ja kasvattamiseen, mutta aikuisille kuntojudokoillekin löytyy sopivaa toimintaa.

Historian havinaa

Judotoiminta Torniossa alkoi 1970-luvun alussa. Jori Rahkonen palasi kotikaupunkiinsa opiskelupaikkakunnalta Raahesta, missä oli oppinut uuden eksoottisen lajin, Judon.  Aluksi tömisteltiin olkimattoja kansalaisopiston liikuntasalissa. Taisivat ne ukemit mennä välillä puulattiallekin, kun matot liikkuivat. Judoseura Kokkai-kan perustettiin virallisesti vuonna 1973. Japanin kielen tulkinta ei vielä siihen aikaan ollut kummoista. Mutta seuran nimeksi saatiin erillaisten englanninkielen käännösten kautta  Kokkai-kan, joka tarkoittaa ”rajan seuraa”. Nyt myöhemmin, internetin aikaan tarkistettuna, nimi on osunut jokseenkin oikeaan.

1970- luku oli seurassamme vilkasta aikaa. Tuohon aikaan järjestettiin pohjoisessakin paljon kilpailuja. Välillä menestyttiin, välillä ei. Tärkeintä oli kuitenkin, että lajia vietiin eteenpäin. Aktiivisuus on kuitenkin vaihdellut vuosien aikana melkoisesti. Kilpailijat ja vetäjät ovat jättäneet kaupungin opiskelujen ajaksi. Osa on palannut lajin pariin, osa ei. Välillä on tuntunut, että laji lopahtaa Torniosta kokonaan. Suuri käännekohta seuran historiassa oli Jussi Kanniston 4.dan, saapuminen työn perässä Tornioon. Harrastajien määrä lisääntyi ja aikaisemmin vetovastuussa olleet pääsivät kehittämään omia taitojaan ja korottamaan vyöarvojaan. Suuri edistys seuran toiminnassa on ollut myös kiinteän joustotatamin saaminen Putaan urheiluhallille.

Ensimmäisenä seuran historiassa mustan vyön suoritti Marko Keto v.1996. Markon jälkeen kuluikin pitkä tovi, kunnes Jouni Tiiro kävi menestyksekkäästi dan graduoinnissa Helsingissä joulukuussa 2008.

Vilkkaimpina aikoina, parhaimmillaan erilaisia ryhmiä on ollut 4-5, muksujudosta kuntojudoon, harrastajamäärän ollessa n. 70. Myös viimeiset vuodet ovat olleet aktiivista aikaa. Seurassamme on joukko innokkaita nuoria, jotka ovat kilpailleet ja käyneet ahkerasti Judoliiton koulutustilaisuuksissa. Nyt seuran jäsenten määrä tuntuu vakiintuneen noin viiteenkymmeneen. Suurimpia haasteita judossa, niin kuin varmaan muissakin lajeissa pienillä paikkakunnilla on, kuinka saada vetäjät pysymään paikkakunnalla. Opiskelu ja työ vievät taitavia judokoita suurempiin kaupunkeihin. Kato on kova. Ehkä Tornion kaupungin talouden positiivinen suunta auttaa myös seuraamme uusien vetäjien ja harrastajien saamisessa.

Kokkai-kan ry

Putaan urheiluhalli
Viidankatu 20
95420 Tornio

Judo syntyi 1880-luvulla, kun lajin kehittäjä Jigoro Kano muokkasi vanhoista japanilaista taistelutaidoista liikuntamuodon, jossa vastustajaa vahingoittamatta voitiin kilpailla. Judo esiteltiin ensimmäisen kerran Suomessa jo vuonna 1890, jolloin lajin kehittäjä vieraili Helsingissä. Varsinainen judotoiminta alkoi Suomessa 1954. Suomen Judoliitto ry perustettiin vuonna 1958. Olympialajiksi judo valittiin 1964.